از زمین تا آسمون
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 اسفند 1391برچسب:H2O,آب,ویژگی های آب,شیمی, توسط محمد مهدی عزیزی |
آب :

دانشمندان در تازه‌ترين تحقيقات در خصوص ويژگي هاي آب به اين نتيجه رسيده‌اند كه مولكول هاي آب داراي خواصي بيش از آنچه كه در تراز تركيب هاي متعارف شيميايي آشكار مي‌شود ، هستند.

برپايه اين تحقيقات، جنبه‌هاي كوانتومي آب در كنار ديگر ويژگيهاي آن، موجب شده تا اين ماده ظهور حيات را امكان پذير كند.

بسياري از جنبه‌هاي عجيب و غيرمتعارف آب در گذشته براي محققان شناخته شده بود. براي مثال، اين نكته كه آب در حالت منجمد برخلاف بسياري ديگر از مواد شيميايي به عوض آنكه از چگالي بيشتري برخوردار شود، وزن مخصوص كمتري پيدا مي‌كند.

همين نكته از جمله علل مهمي است كه سبب مي‌شود در سرما و يخبندانهاي شديد، آبهاي عميق‌تر به صورت سيال باقي بمانند و به موجوداتي كه در آن هستند اجازه دهند به زندگي ادامه دهند.

به همين ترتيب اينرسي زياد آب براي گرم شدن، اين امكان را بوجود آورده كه اقيانوسها به مكانهايي تبديل شوند كه در برابر تغييرات ناگهاني آب و هوا مقاومت مي‌كنند و به جانداراني كه در آنها هستند فرصت كافي مي‌دهند تا خود را با محيط منطبق سازند.

اما فرمول ساده شيميايي آب كه از تركيب دو اتم هيدروژن و يك اتم اكسيژن درست شده نمي‌تواند اين خواص شگفت انگيز را توضيح دهد.

دانشمندان اخيرا دريافته‌اند آنچه كه خاصيت انعطاف شگفت‌انگيز به مولكول آب مي‌دهد، حالتهاي گوناگون پيوند ميان دو اتم هيدروژن آن با اتمهاي هيدروژن مواد ديگر در تراز كوانتومي است.

اين خاصيت امكان مي‌دهد اين اتمها در همان حال كه براحتي با اتمهاي مولكولهاي ديگر تركيب مي‌شوند و بنابراين مولكول اب را به اين مولكولها متصل مي‌سازند، از اين مولكولها جدا شوند.

به اين ترتيب در درون مولكولهاي آب غوغايي از نظم و بي‌نظمي برپاست و دائما ساختارهاي تازه‌اي در آنها شكل مي‌گيرد و همين امر موجب مي‌شود كه آب حدود يك دوجين خواص غير متعارف به خود گيرد.

هرچند همه پيوندهاي شيميايي كه ميان اتمها و مولكولهاي مواد مختلف برقرار مي‌شود در نهايت متكي به خواص كوانتومي است، اما در مورد پيوند اتمهاي هيدروژن در آب خاصيت كوانتومي مورد بحث به نوبه خود در زمره عجيب ترين پديده‌هاي كوانتومي است. به اين خاصيت "نوسان حول نقطه صفر" zero-point vibrationنام داده‌اند.

يكي از نتايج اصل عدم قطعيت هايزنبرگ آنست كه حتي اگر كل كيهان به دماي صفر مطلق برسد كه در آن همه اتمها و مولكولها از حركت باز مي‌ايستند، بازهم نوسانات كوانتومي موجب مي‌شود كه از ميان فضاي تهي ناگهان انرژي توليد شود.

اين نوسانات نقطه صفر در مورد آب سبب مي‌شوند تا پيوند ميان اتمهاي هيدروژن آب و اتمهاي اكسيژن ان از انعطاف زيادي برخوردار شود و در نتيجه اين اتمها براحتي بتوانند به اتمها و مولكولهاي مواد ديگر متصل شوند و همين امر موجب تداوم بقا در زمين مي‌شود.

"فليكس فرانك" از دانشگاه كيمبريج نشان داده زماني كه برخي از مولكولهاي آب هيدروژن خود را با نوع سنگين‌تر موسوم به دوتريوم عوض مي‌كنند، سيالي توليد مي‌شود كه از هر حيث نظير آب است اما برخلاف آب سمي است و تنها برخي ارگانيزمهاي بسيار ريز در آن زنده مي‌مانند.

محققان ديگر سرگرم تحقيق اين نكته هستند كه محصول اثر نوسانات نقطه صفر در مورد واكنش آب با مولكولهاي آلي مانند دي.ان.آ و پروتئين و سلولها است.

نكته حيرت‌انگيزي كه در اين بررسيها روشن شده آن است كه هيچ يك از اين مولكولهاي متنوع و پرقدرت نمي‌توانند در غياب آب توانائيهاي خود را آشكار كنند. در غياب آب هرچه هست شيمي است. يك قطره اب موجب ظهور بيولوژي مي‌شود.

برخي از جالب‌ترين شواهد در اين زمينه در مورد نحوه عمل پروتئينها بدست آمده كه انواع و اقسام كارها را در بدن انجام مي‌دهند - از مبارزه با ميكربها گرفته تا ساختن سلولها و تا تسهيل فعالييت بخشهاي ديگر.

نحوه عمل صحيح پروتئينها تا حد زيادي به شكل فيزيكي صحيح آنها بستگي دارد و دانشمندان دريافته‌اند كه مولكولهاي آب در اين زمينه نقش اساسي بازي مي‌كنند.

در ژانويه امسال، دو محقق آلماني نقش مولكول آب در مورد پروتئيني موسوم به "باكتريورودوسپين" "Baceriorhodospinرا كشف كردند كه در ديواره سلول بيروني بدن ارگانيزمهاي ابتدايي جاي دارد.

اين پروتئين نوعي فرايند ساده فتو سنتز را انجام مي‌دهد و نور را به انرژي شيميايي تبديل مي‌كند.

در گذشته محققان تصور مي‌كردند كه اين پروتئين با استفاده از فوتونهاي نور پروتونها را در داخل سلول به حركت در مي‌اورد. يعني نظير يك باتري عمل مي كند.

يك منبع واضح براي پروتونها نيز اتمهاي هيدروژن آب است كه پروتئين آنها را به خود جذب مي‌كند. اما هيچ كس نمي‌دانست كه درون پروتئين مولكول اب چگونه زمينه عمل باتري شيميايي را آماده مي‌كند.

دو محقق آلماني با با تاباندن نور مادون قرمز به پروتئين مشاهده كردند به محض تابش فوتونهاي نور شكل پروتئين تغيير مي‌كند و اين امر موجب جدا شدن پروتونهاي اتم هيدروژن مي‌شود و منشا همه اين فعالييتها نيز همان خاصيت كوانتومي نوسان نقطه صفر است.

محققان همچنين دريافته‌اند كه اتمهاي هيدروژن آب در مورد مولكول دي.ان.

آ كه سنگ زيربناي حيات است نيز فعاليتهاي شگفت‌انگيزي انجام مي‌دهند.

در تحقيقات اخير روشن شده كه مولكولهاي آب در نزديك زوج پايه‌هاي مولكول دي.ان.آ با كندي بيشتري حركت مي‌كنند و حول برخي از زوج پايه‌ها بيشتر از بقيه به چرخش درمي‌ايند.

مدلهاي شبيه‌سازي شده كامپيوتري نشان مي‌دهد مولكولهاي آب با استفاده از نيروي الكتروستاتيك خود به پروتئينها درباره ميزان رطوبت مولكول دي.ان آ. اطلاع‌رساني مي‌كنند و پيشاپيش به انها نقايص احتمالي مولكول دي.ان.آ را خبر مي‌دهند.

به اين ترتيب پروتئينها با دريافت اين پيامها به سراغ بخشهايي از مولكول دي.ان.آ مي‌روند كه فاقد نقص هستند.

اما "راستوم روي" Rustum Royدانشمند متخصص خواص مواد در دانشگاه پنسيلوانيا از اين هم فراتر رفته و به دانشمندان توصيه مي‌كند كه در ديدگاه خود در خصوص خواص آب تجديد نظر اساسي به عمل آورند.

به اعتقاد اين محقق دانشمندان در گذشته بيش از حد از ديدگاه علم شيمي به اب نگريسته‌اند در حاليكه ساده‌انگارانه است اگر تصور شود تركيبات شيميايي هستند كه همه چيز را تعيين مي‌كنند.

اين دانشمند معتقد است آنچه كه در دو دهه گذشته در مورد آب ادعا شد اما هيچگاه به طور علمي محقق نگرديد، يعني اين امر كه مولكولهاي آب داراي " حافظه " هستند و اطلاعات را در خود نگاه داشته و آنها را "به خاطر مي‌سپارند " كاملا امكان‌پذير است به شرط آنكه از ديدگاهي غير از منظر شيمي به خواص آب نظر شود.

به گفته اين محقق، خاصيت دارا بودن حافظه كه به آن "اپي تكسي" epitaxyنام داده‌اند در بسياري از مواد وجود دارد.

ماده‌اي كه اين خاصيت را دارد مي‌تواند از ساختار اتمي يك ماده به عنوان مدل براي ايجاد همين ساختار در مواد ديگر استفاده كند.

به اعتقاد روي، آب داراي چنين خاصيتي است. از جمله مواردي كه مي‌توان اين اثر را در آب مشاهده كرد، رشد ساختارهاي بلوري يخ روي يك سطح از جنس يد نقره است. بلورهاي يخ شكل ساختار يد نقره را كه روي آن سوارند به خود مي گيرند اما در اين فرايند هيچ نوع فعل و انفعال شيميايي انجام نمي‌شود.

روي بر اين باور است كه فرايند تكان دادن و مخلوط كردن آب با مواد ديگر نيز از همين نوع خاصيت حافطه داشتن آب است.

به اعتقاد اين محقق با انجام پژوهشهاي بيشتر شايد حتي بتوان براي روش "هوميو پاتي" نيز برخي زمينه‌هاي علمي بدست اورد.

هرچند بسياري از محققان با اثرات مورد ادعاي هوميو پاتي موافق نيستند اما آنچه كه مسلم است اين است كه توجه به رازهاي شگفت آب، به نحو روز افزوني به حوزه علاقه شمار هر چه بيشتري از پژوهشگران تبديل مي‌شود.

چرا مردم می گویند که آب برای زندگی لازم است؟ چرا که ما هر موجود زنده است که می تواند در یک محیط کاملا خشک شکوفا هرگز یافت نشد؟ چگونه است که چیزی بی بو، بی رنگ، بی مزه و نسبتا غیر واکنشی، باعث می شود تا 60 درصد از جرم بدن ما است؟ چرا می تواند یکی دیگر از مایع استفاده نمی شود؟ چرا آب؟

آب دارای خواص متعددی است که آن را منحصر به فرد در میان ترکیبات و آن را برای تمام اشکال زندگی شناخته شده به تابع امکان پذیر است.

این تنها ماده طبیعی است که در هر سه حالت فیزیکی در درجه حرارت هایی که به طور طبیعی بر روی زمین اتفاق می افتد شده است.

این بدان معنی است که ما می بینیم آب به عنوان یک مایع، در رودخانه ها و دریاها، جامد، برف و یخ، و به عنوان یک گاز، به عنوان ابر یا بخار. اگر این مورد نمی چرخه آب خواهد بود کاملا متفاوت است (چه می شود اگر آب در مقابل نور خورشید تبخیر نیست؟)، برف و یخ ممکن است وجود داشته باشد (و هزاران گونه بی خانمان در حال حاضر خواهد بود) و آب و هوا می تواند بسیار متفاوت ( آن را هنوز هم؟ باران). آیا می توانید فکر می کنم از هر چیز دیگری است که متفاوت خواهد بود؟ آیا شما فکر می کنم ما هنوز هم می تواند زندگی می کنند اگر فقط آب مایع در درجه حرارت هایی که رخ می دهد به طور طبیعی بر روی زمین بود؟ چه در مورد تنها یک گاز / جامد؟

یخ از آب کمتر متراکم

این حالت فقط بدان معناست که یخ شناور در آب و توقف دریاچه ها از بالا به پایین است. این است که به وضوح مهم برای حیوانات که بر روی یخ زندگی می کنند، به عنوان زیستگاه آنها را می توان تا حد زیادی کاهش می یابد و یا در همه وجود ندارد اگر یخ غرق شد. به طور مشابه، ماهی ها و دیگر تالاب زندگی می تواند تحت تاثیر قرار گیرد اگر دریاچه ها و برکه ها از پایین به بالا منجمد - لایه ای از آب منجمد شده در بالای حوض فراهم می کند برخی از عایق و مانع از بقیه از آب سرد به سرعت. این کار را با ایجاد یک سد بین هوای سرد و آب زیر. این بدان معنی است که اجساد زیادی از آب می کنید سرد اعماق به سرعت به عنوان آنها ممکن اگر یخ غرق شد و حیات وحش زنده ماندن در استخر در طول زمستان کمک می کند. در واقع، آب بیشتر متراکم می شود در آن سرد می شود تا زمانی که می رسد 4     C (که شما می توانید آن را روی نمودار را ببینید)، پس از آن کمتر متراکم می شود دوباره. اکثر مواد به تدریج متراکم تر آنها به عنوان سرد. نمودار زیر نشان می دهد که چگونه چگالی آب با تغییر درجه حرارت می باشد.

آب ذوب بسیار بالا و نقطه جوش در مقایسه با مولکول های مشابه دیگر

این همان چیزی است که به معنی آن است که به عنوان یک ماده جامد، مایع و گاز را بر روی زمین دیده می شود. اگر آب در اکثر درجه حرارت که ما بر روی زمین را ببینید، یک مایع دریاها خواهد بود یخ، باران می شود وجود ندارد، هیچ چیز برای گیاهان برای جمع آوری و جانوران به نوشیدن. حتی سلول های ما با آب مایع، که نه امکان پذیر خواهد بود یا پر شده است.

این است که به نام "حلال جهانی" به دلیل آن است که قادر به حل، بنابراین بسیاری از مواد است.

آب در بدن ما است که عمدتا در سلول های ما وجود دارد، که در آن به آنها شکل می دهد و همچنین به عنوان داشتن میلیاردها مولکول های مفید در آن حل شده است. سلول های ما باید با آب پر شود به درستی کار نکند، زیرا آنزیم ها در داخل آنها تنها در راه حل کار می کنند. آب نیز وسیله ای است که توسط آن حمل و نقل در خون بدن ما رخ می دهد عمدتا آب و دارای هورمونها و گازهای محلول در آن و همچنین به عنوان سموم از جمله اوره، که از بدن را با آب بیشتری حذف. حمل و نقل در آب نیز در مقیاس بسیار کوچکتر اتفاق می افتد: هنگامی که چیزی حل آن را در اطراف می تواند حرکت کند در حلال. به عنوان مثال، اگر یک آنزیم به یونهای کلسیم نیاز دارد تا فعال شود و شروع به کار خواهد کرد که حرکت می کنند در مورد راه حل در داخل یک سلول را تامین کند. بالاتر از غلظت کلسیم در سلول، بیشتر احتمال دارد که این آنزیم به یون زودتر دیدار خواهد کرد. همچنین شما می توانید آموخته در مورد انتشار و اسمز، که مفاهیم کلیدی در درک چگونگی عملکرد سلول و تکیه بر حضور آب

آب دارای ظرفیت گرمایی ویژه است.

در حالی که این ایده برای تلفن های موبایل کمی تهدید آمیز است که در واقع بسیار ساده است - به این معنی است که آن را طول می کشد مقدار زیادی انرژی را به آب کمی گرمتر است. این است که چرا در یک روز گرم شن و ماسه در ساحل می تواند بیش از حد داغ به راه رفتن است، اما دریا هنوز هم احساس می کند سرد انرژی از نور خورشید به اندازه کافی برای گرم کردن شن و ماسه اما آب زیادی فقط یک کمی. این است برخی از مفاهیم، ​​بسیار مهم است، به خصوص برای موجودات زنده است که در آب زندگی می کنند. دریاها، دریاچه ها و رودخانه ها برای حفظ دمای بسیار ثابت تر از هوا، که بدان معنی است که حیوانات می توانند در آب در تمام طول سال بدون نیاز به انطباق با تغییرات دما بزرگ (شما چه فکر میکنید اتفاقی خواهد افتاد اگر آب سرد آسان تر؟ چه مشکلاتی ممکن است این زندگی می کنند ژست موجودات زنده که در برکه ای کوچک زندگی می کنند؟) این همچنین بدان معنی است که درجه حرارت بدن ما، منطقی دشوار به تغییر سرعت و در نتیجه باعث کار مغز ما را از حفظ درجه حرارت بدن ثابت بسیار آسان تر است (ممکن است رخ دهد اگر درجه حرارت بدن ما تغییر به سرعت و به آسانی؟) است.

کشش سطحی

شما ممکن است متوجه باشید که اگر شما یک سوزن بر روی سطح از یک کاسه آب قرار داده و آن شناور است، اما اگر شما از آن پرتاب در آن غرق شده است. دلیل این است که سوزن های چگال تر از آب می خواهد به نزول است، اما کشش سطحی آب برگزار می شود. کشش سطحی یک خاصیت این بدان معناست که سطح آب نمی خواهند برای شکستن است - آن است که "چسبنده" است. شما همچنین می توانید از این زمانی که یک فنجان شما را پر کنید تا لبه، سطح آب را با هم برگزار خواهد شد و مقاومت در برابر ریختن را ببینید. کشش سطحی بالایی از آب همین دلیل است که برخی از مگس ها می توانند بر روی سطح آن بدون غرق شدن زمین است. این مفهوم نیز بسیار نزدیک به دیگری، این ایده از عمل مویرگی.

مویرگی اقدام

به همین ترتیب به کشش سطحی، حول محور این ایده که مولکولهای 'چوب' آب با هم. اگر شما یک لوله بسیار زیبا را در یک ظرف آب قرار دهید خواهید دید که برخی از آب سفر راه کوتاه تا لوله؛ این عمل مویرگی نامیده می شود و توسط آب چسبیده به طرف لوله و به مولکول دیگر ایجاد می شود از آب و کشیدن آنها را لوله با آن است. در نهایت وزن از آب به بیرون کشیده شده است بیش از حد بزرگ است، حمایت می شود و آب متوقف می شود در حال حرکت، به تعادل رسیده است. همین اصل اجازه می دهد تا گیاهان را به منظور جلب آب از زمین، به عنوان مولکول های آب سفر ساقه آب مولکولهای بیشتری به آنها می چسبد و چوب به آن و به همین ترتیب تا زمانی که یک ستون از آب است که در بافت گزیلم انتقال (برای پیدا کردن در این باره، نگاه کردن تعرق ').

اما چرا؟

همه از این خواص آب برای زندگی حیاتی هستند که ما آن را می دانید، اما چرا آب آنها را؟ هیچ ماده دیگر نیز این چیزها را انجام دهد؟ آنچه در آن است در مورد آب است که باعث می شود آن را متفاوت؟ برای درک پاسخ به این سوالات شما را به مطالعه ساختار مولکولی آب است. فرمول شیمیایی آب H2O است، به این معنی که شامل دو اتم هیدروژن به یک اتم اکسیژن، مثل این کووالان باند:

در 95.84pm نشان می دهد که طول پیوند بین اکسیژن و هیدروژن، یک PM می باشد برای picometre است، که یک تریلیونیم از یک متر است. زاویه نشان داده شده است زاویه حاد بین 2 هیدروژن هسته (انجام هر گونه ایده در مورد چرا از آن است که 180 نیستشماداشتهباشند  دلار؟چرابایدآنباشد  180 ^ \ CIRC $؟) این نمودار نشان دهنده اوراق قرضه به عنوان خطوط، که باعث می شود که آن را شبیه به آنها در هر نقطه یکسان هستند؟ این مورد نمی باشد. از آنجا که اکسیژن الکتریکی بیشتر از هیدروژن جذب الکترونهایی که در پیوند OH را به سمت خود است. اگر ضخامت خط نشان دهنده چگالی الکترونی (مقدار زمان از الکترون است که در بخشی از باند صرف)، پیوند OH در واقع بیشتر شبیه به این به نظر می رسد:

PICTURE قطبش باند

همانطور که شما می توانید ببینید که الکترونها صرف بیشتر وقت خود را نزدیکتر به هسته اکسیژن. این به این معنی است که اکسیژن جزئی بار منفی و هیدروژن جزئی به مثبت باردار است. این است که به نام قطب است و مفهوم کلیدی در پشت خواص آب

PICTURE به دوباره اندازه -

این به این معنی است که ضعیف یونی می تواند در میان مولکول های آب همسایه به عنوان کمی مثبت هیدروژن از یک مولکول به جذب اکسیژن کمی منفی بر روی دیگر رخ می دهد. این پیوند هیدروژنی نامیده می شوند.

این چرا چوب آب را به خود می باشد، به آن کشش سطحی بالا و توانایی به حرکت توسط عمل مویرگی.

مقدار زیادی از انرژی لازم برای شکستن پیوندهای هیدروژنی، به همین دلیل است که نقطه ذوب و نقطه جوش آب بالا است و به همین دلیل از آن است که ظرفیت گرمایی ویژه

یک ماده در آب حل آن است که اگر قطبی یا یونی است. دلیل این است که با پیوند هیدروژنی با آب حل است. نفت قطبی نیست، به همین دلیل است که آن را نمی خواهد حل است. نمک، نمک طعام، به حل خاطر آن است که یونی است. آیا می توانید از برخی از مواد دیگری که در آب محلول هستند، فکر می کنم؟ چگونه می توانم پیوند هیدروژنی را تشکیل می دهند با آن؟ می توانید یک عکس مشابه رسم کنید به یکی از زیر نشان می چرا گلوکز محلول است؟ آیا بیشتر یا کمتر از نمک محلول در آب؟ چرا شما فکر می کنم این است؟

آب خواص مهمی دارد که زندگی انسانها از آن متأثر است. از مهمترین این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- آب حلال بسیار خوبی است.

2- آب چگالی بالایی دارد و جالب این است که وقتی یخ می زند یا حرارت می بیند، چگالی آن کاهش می یابد (برعکس سایر مواد).

3- گرمای تبخیر آب بالاست، بدین معنی که برای تبدیل مقدار کمی از آب به بخار، گرمای زیادی لازم است. این خاصیت برای بدن ما بسیار با اهمیت می باشد. گرمای اضافی بدن با تبخیر تنها مقدار کمی از آب بدن از طریق منافذ پوست کاسته می شود.

4- نیروی کشش سطحی آب به طور شگفت انگیزی زیاد است. گهگاه شاهد نشستن حشرات روی سطح آب بوده ایم در این حالات آب به دلیل نیروی کشش سطحی فوق العاده ای که دارد از هم گسیخته نمی شود.

5- بسیاری از واکنش های شیمیایی تنها درحضور آب انجام می شود. البته پاره ای از مواد با آب مخلوط نمی شوند، مثل لیپیدها و دیگر مواد هیدروکربنی. غشاء سلولی که حاوی لیپیدها و پروتئین است، از این خاصیت آب سود جسته و تعاملات محتویات سلولی را با مواد شیمیایی خارج سلولی به دقت کنترل می نماید.

6- یکی از ویژگی های منحصر به فرد آب، حالت جامد آن، یعنی یخ می باشد. هنگامی که آب بر اثر سرما به یخ تبدیل می شود، انبساط می یابد، بدین معنا که حجم بیشتری را اشغال می کند.

7- یکی دیگر از خصوصیات آب ظرفیت گرمایی بالای آن می باشد. ظرفیت گرمایی یک جسم بنا به تعریف مقدار گرمایی است که به جسم داده می شود تا دمایش 1 درجه سانتی گراد افزایش یابد. مقدار گرمایی که لازم است تا دمای 1 گرم آب را 1 درجه سانتی گراد افزایش دهد، حدود 10 برابر مقدار گرمایی است که برای 1 گرم آهن لازم است.

یکی از چیزهایی است که باعث می شود سیاره ما ویژه حضور آب مایع است. آب اساسی است برای تمام زندگی است و بدون آن، هر چیزی که در زندگی می میرند. حدود 70 درصد از سطح زمین را پوشش می دهد و آن را می سازد تا 65-75٪ از بدن ما (82 درصد از خون ما آب) است. حتی اگر آب خسته کننده به نظر می رسد - بدون رنگ، طعم و یا بوی - دارای خواص شگفت انگیز است که آن را برای حمایت از زندگی لازم است.

دو هیدروژن - ترکیب شیمیایی آب H 2 O است اتم و یک اتم اکسیژن است. آب دارای خواص ویژه به دلیل از راه این اتم ها پیوند با یکدیگر برای تشکیل یک مولکول آب و مولکول ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کند.

هنگامی که دو اتم هیدروژن پیوند با اکسیژن، آنها را به بالای مولکول و نه مانند گوش میکی ماوس را ضمیمه کنید. این ساختار مولکولی می دهد قطبیت مولکول آب، یا یک بار کج الکتریکی است که اتم های دیگر را به خود جذب می. پایان مولکول با دو اتم هیدروژن با بار مثبت شارژ شده است. در انتهای دیگر، با اکسیژن بار منفی دارند. درست مانند یک آهنربا را، که در آن قطب شمال به قطب جنوب (متضاد جذب ") جذب، پایان مثبت مولکول آب را با سر منفی مولکول دیگر متصل شوند.

چه این کار برای ما چیست؟ قطبیت آب اجازه می دهد تا آن را به حل کردن مواد دیگر قطبی به راحتی. هنگامی که یک ماده قطبی در آب قرار داده شده است، به پایان می رسد مثبت مولکولهای آن به سر منفی مولکول های آب، و بالعکس را بخود جلب کرده است. جاذبه باعث می شود که مولکول از این ماده جدید به صورت یکنواخت با مولکولهای آب مخلوط شده است. آب حل می شود مواد بیش از هر مایع دیگر - حتی قوی ترین اسید! به این دلیل، آن است که اغلب به نام "حلال جهانی". قدرت انحلال آب بسیار مهم است برای زندگی بر روی زمین است. هر جا آب می رود، آن را حمل مواد شیمیایی حل شده، مواد معدنی و مواد مغذی است که استفاده می شود برای حمایت از موجودات زنده است.

از آنجا که از قطب خود را، مولکول های آب را به شدت جذب و به کس دیگری می دهد که آب کشش سطحی بالا است. مولکول ها در سطح آب "هم بچسبند" نوع "پوست" در آب، به اندازه کافی قوی برای حمایت از اجسام بسیار سبک به را تشکیل می دهند. حشرات که بر روی آب راه رفتن در حال بهره گیری از این کشش سطحی است. کشش سطحی باعث می شود آب به انبوه در قطره به جای گسترش در یک لایه نازک است. همچنین اجازه می دهد تا آب را از طریق ریشه های گیاه و ساقه و کوچکترین رگهای خونی در بدن شما حرکت می کند - به عنوان یک مولکول به سمت ریشه درخت و یا از طریق مویرگی، آن را "نیش ترمزی میزند" دیگران را با آن می باشد.

جامد، مایع و گاز - - در درجه حرارت به طور معمول بر روی زمین در بر داشت آب تنها ماده طبیعی است که می تواند در هر سه حالت ماده وجود داشته باشد. بسیاری از مواد دیگر باید فوق العاده گرم یا سرد به تغییر ایالات. حالت گازی از آب است و در حال حاضر به طور مستمر در جو ما را به عنوان بخار آب است. حالت مایع است که در همه جا در رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها یافت می

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.