137b0X0:  از زمین تا آسمون
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 3 فروردين 1392برچسب:آيت الله محمّد محمّدي ري شهري ,آيت ‌الله محمّدي‌,كتابشناسي,كتابشناسي توصيفي,حديث تلاش, توسط محمد مهدی عزیزی |

اساتيد       11

 اجازة‌ «اجتهاد» و «روايت‌»       11

 فعاليت‌هاي‌ اجتماعي‌ ـ سياسي‌       12

 مسئوليت‌ها       12

       آثار               15

  . ميزان‌ الحكمة‌       17

  . موسوعة‌ ميزان‌ الحكمة‌       21

  . موسوعة‌ الاءمام‌ عليّ بن‌ أبي‌طالب (ع)  في‌الكتاب‌ والسنّة‌

والتاريخ‌       25

  . موسوعة‌ العقائد الاءسلاميّة‌       32

  . موسوعة‌ الاحاديث‌ الطبّية‌       35

  . أهل‌ البيت‌ في‌ الكتاب‌ و السنّة‌       38

  . العلم‌ و الحكمة‌ في‌ الكتاب‌ و السنّة‌       41

  . التنمية‌ الاقتصاديّة‌ في‌ الكتاب‌ و السنّة‌       44

  . العقل‌ و الجهل‌ في‌ الكتاب‌ و السنّة‌       46

  . الصلاة‌ في‌ الكتاب‌ و السنّة‌       49

  . الحجّ و العمرة‌ في‌ الكتاب‌ و السنّة‌       51

  . التبليغ‌ في‌ الكتاب‌ و السنّة‌       54

  . الخير و البركة‌ في‌ الكتاب‌ و السنّة‌       56

  . الحِوار بين‌ الحضارات‌ في‌ الكتاب‌ و السنّة‌       58

  . شهر الله في‌ الكتاب‌ و السنّة‌       60

  . المحبّة‌  في‌ الكتاب‌ و السنّة‌       62

  . سياست‌نامة‌ امام‌ علي‌ (ع)        66

  . مباني‌ شناخت‌ (درس‌هايي‌ از اصول‌ عقايد اسلامي‌        69

  . مباني‌ خداشناسي‌ (درس‌هايي‌ از اصول‌ عقايد اسلامي‌    71

  . بحث‌هايي‌ دربارة‌ خدا       73

  . عدل‌ در جهان‌بيني‌ توحيدي‌       74

  . فلسفة‌ وحي‌ و نبوّت‌       76

  . رهبري‌ در اسلام‌       78

  . آگاهي‌ و مسئوليت‌       80

  . اخلاقِ مديريت‌ در اسلام‌       82

  . مناظره‌ و گفتگو در اسلام‌       84

  . حكمت‌نامة‌ بسيج‌       86

  . حكمت‌نامة‌ جوان‌       88

  . حكمت‌نامة‌ كودك‌       90

  . شهادت‌ در نهج‌ البلاغه‌       92

  . رمز تداوم‌ انقلاب‌ در نهج‌ البلاغه‌       93

  . مقدّمه‌اي‌ بر سيستم‌ قضاي‌ اسلامي‌       95

  . تداوم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌ تا انقلاب‌ جهاني‌ مهدي‌(عج‌)

 

   

 

 

كيمياي‌ محبّت‌ : يادنامة‌ مرحوم‌ شيخ‌ رجبعلي‌ خيّاط‌ (نكوگويان‌)       99

  . بركات‌ سرزمين‌ وحي‌       102

  . جشن‌ تكليف‌       104

  . رمز موفقيت‌ در زندگي‌       107

  . كليد حفظ‌ قرآن‌       108

  . خاطرات‌ سياسي‌       109

  . خاطره‌ها       111

       نمايه‌        113

 نماية‌ الفبايي‌ آثار       115

 نماية‌ ترجمه‌ها       117

 نماية‌ تلخيص‌ها       121

 

 كتاب‌ ، محصول‌ فرايند انديشة‌ جمعي‌ ، رهارود تجربه‌ و دادوستد علمي‌

و عصارة‌ فرهنگ‌ بشر است‌ . كتاب‌ ، نه‌ چند برگ‌ و جلد و تعدادي‌ كلمه‌

و حرف‌ است‌ ، بلكه‌ قامت‌ برافراشتة‌ خرد تمام‌ آدميان‌ است‌ . كتاب‌ ، دل‌ و

ذهن‌ آدمي‌ را صيقل‌ مي‌دهد و آن‌ را بارور كرده‌ ، به‌ تعالي‌ مي‌رساند . اين‌

جاست‌ كه‌ بلنداي‌ معنا و تفسير سوگند خداوند به‌ «قلم‌ و آنچه‌

مي‌نگارد»   ، آشكار مي‌شود . پديدآورندگان‌ كتاب‌ ، گسترش‌دهندگان‌

فرهنگ‌ و انتقال‌دهندگان‌ دانش‌ و تمدّن‌ بشري‌اند . حيات‌ طيّب‌ ، پايايي‌ ،

پويايي‌ ، رشد انديشه‌ ، توسعة‌ همه‌جانبه‌ و ژرفايي‌ فرهنگ‌ و تعالي‌ معنوي‌

يك‌ ملت‌ ، در گرو كوشش‌ صاحبان‌ قلم‌ و انباشتگي‌ توليدات‌ فكري‌

آنهاست‌ .

 حديث‌ تلاش‌  ، نگاهي‌از همين‌ ديد به‌ سال‌ها تلاش‌ خستگي‌ناپذيري‌ است‌

كه‌ اكنون‌ به‌ بار نشسته‌ است‌ و در برابر ديدگان‌ اهل‌ مطالعه‌ ، بصيرت‌ و

نقد قرار دارد . حديث‌ تلاش‌  ، عهده‌دار معرفي‌ آثاري‌ است‌ كه‌ غالب‌ آنها

را كتاب‌هاي‌ حديثي‌ تشكيل‌ مي‌دهند؛ نوشته‌ها و آثاري‌ كه‌ رسالتشان‌

آسان‌ياب‌ كردن‌ ، زود فهم‌ نمودن‌ و همگاني‌ كردن‌ يكي‌ از دو منبع‌

اساسي‌ دين‌ (حديث‌) است‌ .

 حديث‌ در كنار كتاب‌ الهي‌ به‌ وسيلة‌ شرح‌ و تفسير آن‌ ، يكي‌ از دو منبع‌

كانوني‌ معرفت‌ اسلامي‌ است‌ كه‌ حوزه‌هاي‌ علمي‌ و عالمان‌ اسلامي‌ ،

رسالت‌ پاسداري‌ از آن‌ و تبيين‌ و شرح‌ آن‌ را بر عهده‌ دارند . سوگمندانه‌

بايد گفت‌ : گذشت‌ زمان‌ از يك‌ سو ، پيدايش‌ راهزنان‌ انديشة‌ ديني‌ از

سوي‌ ديگر ، و جمود و قشري‌گري‌ از ديگر سو ، فهم‌ درست‌ متون‌ ديني‌

را دست‌خوش‌ دگرگوني‌ كرد و در نتيجه‌ آن‌ را با ابهام‌ مواجه‌ نمود و

اين‌ دانش‌ پر دامنه‌ و نقش‌آفرين‌ را گرفتار افراط‌ و تفريط‌ ساخت‌ .

تنگ‌نظري‌ ، بدفهمي‌ و ولنگاري‌ ، بن‌مايه‌هايي‌ بودند كه‌ عرصه‌ را چنان‌ تنگ‌

كردند كه‌ متون‌ ديني‌ و حديثي‌ عملاً از دايرة‌ انديشه‌ ، كار و زندگي‌

مردم‌ مسلمان‌ خارج‌ گرديد و با گذشت‌ زمان‌ ، كاركرد اصلي‌ خويش‌ را از

دست‌داد .

 گروهي‌ ، حديث‌ را گرفتند و قرآن‌ را رها كردند و دسته‌اي‌ ديگر ، هر دو

را به‌ كلّي‌ وا نهادند و به‌ علوم‌ ديگر روي‌ آوردند . برخي‌ نيز به‌ ظاهر

حديث‌ ، بسنده‌ كردند و هر گونه‌ واكاوي‌ و راه‌ يافتن‌ به‌ ژرفاي‌ آن‌ را

نادرست‌ دانستند و گروه‌ ديگر ، از ظاهر حديث‌ عبور كردند و تنها به

‌ باطن‌ و تأويل‌ آن‌ روي‌ آوردند . كساني‌ هم‌ فهم‌ معاني‌ آن‌ را تنها به‌

خاندان‌ عصمت‌ و عترت‌ پيامبر(ص)  منحصر نمودند و گروه‌ ديگر ،

بدون‌ تأمل‌ در ژرفا و بدون‌ درنگ‌ در ابعاد آن‌ و بي‌ آن‌ كه‌ در توانشان‌ باشد ، به‌ نشر و

 تفسير آن‌ پرداختند . اينچنين‌ بود كه‌ متون‌ ديني‌ و بويژه‌

حديثي‌ ، جايگاه‌ خود را پيدا نكرد و از دسترس‌ عامّة‌ مسلمانان‌ دور ماند

و اگر هم‌ به‌ آن‌ پرداخته‌ شد ، در دست‌ مردماني‌ اندك‌ گرفتار آمد ،

هرچند آنان‌ نيز از عهدة‌ آن‌ به‌ خوبي‌ بر نيامدند و حقّ آن‌ را به‌ درستي‌

ادا نكردند .

 اينك‌  حديث‌ تلاش‌  ، در صدد معرفي‌ آثاري‌ است‌ كه‌ با نگاهي‌ نو و

ساختاري‌ كارآمد ، پديد آمده‌اند تا بخشي‌ از انتظارات‌ پيش‌گفته‌ را

برآورده‌ سازند ؛ تك‌نوشته‌ها و مجموعه‌هايي‌ كه‌ رسالتشان‌ بر آوردن‌

اندكي‌ از هزاران‌ و بازگشايي‌ راه‌ رسيدن‌ به‌ سنّت‌ اسلامي‌ براي‌...

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.
cache013last1395036726